Performancing Metrics

قدم قدم تا توسعه عرضه گاز ایران به دنیا از طریق ال ان جی | اتاق خبر
کد خبر: 377441
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 12:11
ایران با داشتن ۳۴ تریلیون متر مکعب که ۱۸ درصد ذخایر گازی جهان را تشکیل می دهد، دومین منبع گاز در جهان است و می تواند نقش موثری در بازار جهانی گاز داشته باشد و با تنوع‌بخشی به نحوه صادرات و کشورهای مقصد برای صادرات، صاحب رتبه نخست در صادرات گاز در جهان شود

اتاق خبر: بررسی بازارهای گاز طبیعی جهان نشان می دهد در شرایط کنونی، حجم تجارت گاز طبیعی با خط لوله به مراتب بیش از ال‌ان‌جی است و پیش بینی می شود با ارتقای فناوری و توسعه صنعت تولید ال‌ان‌جی در جهان، رشد سهم این بخش در تجارت گاز طبیعی در سال‌های آینده، به مراتب بیش از خط لوله باشد.

گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی به گاز طبیعی‌ای گفته می‌شود که موقتا برای ذخیره‌سازی یا حمل‌ونقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است .ال‌ان‌جی حجمی معادل ۶۰۰/۱ حجم گاز طبیعی در حالت گازی را داراست و این گاز، مایع، بی‌بو، بی‌رنگ، غیرسمی و غیرخورنده است .کاهش حجم گاز در شرایطی که خطوط لوله در دسترس نیست، باعث صرفه‌جویی اقتصادی در مسیرهای بلند می‌شود. در مواردی که انتقال گاز طبیعی از طریق خط لوله اقتصادی یا عملیاتی نیست، می‌توان آن را از طریق کشتی‌های دریایی حمل گاز مایع طبیعی که مخصوص این ‌کار طراحی شده‌اند یا تانکرهای جاده‌ای حمل کرد.

کشورهای آسیای جنوب شرق از جمله ژاپن، کره جنوبی، تایوان و کشور های اروپایی به ویژه بلژیک، فرانسه، یونان، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا، اصلی‌ترین مصرف ‌کنندگان ال‌ان‌جی در جهان هستند که در آینده نزدیک مصرف ‌کنندگانی از آسیا، به ویژه کشورهای چین و هند در همسایگی ایران به این مجموعه اضافه خواهند شد که نشانگر شکل‌گیری بازاری مطلوب برای کشورهای تولیدکننده ال‌ان‌جی در دنیا است .ایران نیز با در اختیار داشتن منایع عظیم گازی باید از این فرصت نهایت استفاده را کرده و از هم اکنون به فکر تصاحب بازار جهانی ال ان جی باشد.

در این راستا چندی پیش، علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد بر اساس راهبردهای جدید، پروژه‌های ال‌ان‌جی به طور کامل به بخش خصوصی واگذار می‌شود و افزود در واگذاری این دست از پروژه‌ها قرارداد به صورت بلندمدت و ٢٠ ساله است و قیمت فروش گاز در ١٠ سال اول قرارداد از فرمول ثابتی تبعیت می‌کند. شرکت ملی نفت ایران در نحوه توسعه واحدهای ال‌ان‌جی دخالتی نمی‌کند و حتی شرکت‌های خارجی می‌توانند تا ١٠٠ درصد در این پروژه‌ها نقش‌آفرینی کنند.

همچنین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در زمینه ال ان جی هنوز در ابتدای راه قرار داریم، اظهار کرد:از زمانی که یک شریک خارجی که در این زمینه دارای تکنولوژی است به ایران بیاید، قرارداد را نهایی شود و به نتیجه برسیم چهار تا پنج  سال طول می کشد. مسلما کشوری مانند ایران علاوه بر عرضه گاز به همسایه ها از طریق لوله باید از طریق ال ان جی هم اقدام کند. البته ایران در این زمینه به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد اما کارهای مهندسی را شرکت ها ایرانی می توانند انجام  دهند.

وی افزود: چالش های بازار بین المللی انرژی خصوصا گاز زیاد است و باید هوشمندانه در این زمینه کار شود اما طبق محاسباتی که انجام شده ایران نقش عمده ای در بازار گاز جهانی تا ۴۰ - ۵۰ سال آینده خواهد داشت.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که کدام کشورها هدف ایران برای صادرات گاز از طریق ال ان جی هستند؟ گفت: کشورهای شرق آسیا، هند، چین، ژاپن کشورهایی هستند که رشد اقتصادی دارند و از مصرف کننده‌های عمده گاز و کشورهای هدف ایران خواهند بود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید