Performancing Metrics

ابراز ناخشنودی مرکل از احتمال لغو پیمان تجاری ترنس-پاسیفیک | اتاق خبر
کد خبر: 382034
تاریخ انتشار: 4 آذر 1395 - 06:37
صدراعظم آلمان چهارشنبه گفته است که بابت احتمال لغو پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-پاسیفیک خوشحال نیست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا گفته که به دنبال خروج آمریکا از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک است و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مقابل تاکید دارد که احتمال در نظر گرفتن توافق‌های جایگزین نیز بسیار ضعیف است.

مرکل در جریان خطابه خود در پارلمان آلمان اشاره‌ای مستقیم به ترامپ نکرد و از تمامی کشورهای درگیر در این پیمان تجاری خواست تا رویکردی چندجانبه برای حل مشکلات جهانی در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: من صادقانه به شما می‌گویم؛ من بابت احتمال لغو این پیمان تجاری خوشحال نیستم. می‌دانم که پیمان‌های جایگزینی وجود خواهند داشت اما آن پیمان‌ها و توافق‌ها استانداردهای این یکی را ندارند. باید براساس رقابت‌های صادقانه روند جهانی شدن صورت گیرد.

صدراعظم آلمان همچنین به پیمان تجاری مذکور میان آمریکا و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: با روی کار آمدن ترامپ، مقام‌های اتحادیه اروپا از این مساله مطمئن هستند که می‌شود این توافق را بار دیگر مورد مذاکره قرار داد، اگر که ترامپ بخواهد آن را ادامه دهد.

ترامپ این پیمان را یک فاجعه بالقوه برای کشور آمریکا توصیف کرده و هم‌چنین گفته بود که به دنبال بازنگری در توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی با کانادا و مکزیک است.

مرکل همچنین به این مساله اشاره کرد که دو راه و رویکرد در واکنش به این توافق دارد؛ یکی اینکه خودش و کشورش را از آن خارج کند و دیگر اینکه به ارزش‌های مهمتر و همکاری با شرکای اروپایی و آمریکایی بپردازد.

توافق تجاری ترانس-پاسیفیک (تی پی پی) در سال ۲۰۱۵ میان ۱۲ کشور که ۴۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند، امضا شده است.

آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو اعضای این پیمان هستند.

دونالد ترامپ گفته است به محض اینکه سکان ریاست جمهوری آمریکا را به دست بگیرد کشورش را از این توافق خارج می‌کند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز گفته که آن پیمان تجاری بدون مشارکت آمریکا بی فایده خواهد بود.

رهبران کشورهای عضو در روزهای پایان هفته در جریان اجلاسی در پرو گفتند که با وجود مخالفت ترامپ موافقتنامه‌های تجاری آزاد را دنبال خواهند کرد.

مخالفان این پیمان آن را برای اقتصاد آمریکا زیانبار می‌دانند چون می‌گویند شرکت‌های بزرگ سرمنشا آن هستند و مذاکرات مربوط به آن بیش از حد محرمانه بوده است.

تی پی پی سعی دارد با کاهش تعرفه‌ها و افزایش تجارت مناسبات تجاری میان این ۱۲ کشور را مستحکم‌تر کند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید