Performancing Metrics

کارنامه تجارت خارجی ایران در سال۹۵ | اتاق خبر
کد خبر: 390955
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1396 - 21:42
تمایل بیشتر صادرکنندگان به خام‌فروشی؛
کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۹۵ حجمی معادل ۸۷ میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار دارد که سهم صادرات از آن، ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار و واردات، ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۹۵ در حالی معدل کل را ۸۷ میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار ثبت کرده است که در آن، حجم صادرات ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار و واردات ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار بوده است. بر این اساس امسال هم تراز تجاری ایران مثبت ثبت شده است.

بر این اساس، مجموع تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۵ به ۸۷میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار رسید که این رقم نشان می دهد تجارت خارجی ایران در سال گذشته به اندازه ۳میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار بزرگتر شده و تجار ایرانی ۴/۳۴درصد بیشتر از سال ۱۳۹۴ مبادلات تجاری با سایر کشورها انجام داده اند. مجموع ارزش تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۴ به میزان ۸۳میلیارد و ۹۶۸میلیون دلار بود. ارقام نشان می دهد که تجارت خارجی ایران برای دومین سال متوالی تراز بازرگانی مثبت را تجربه کرده و ارزش صادرات غیر نفتی ایران ۲۴۶ میلیون دلار بیشتر از کل واردات کشورمان بوده است.

همچنین حجم عملیات تجاری صادرات و واردات در گمرکات سراسر کشور در سال ۱۳۹۵ به ۱۶۳میلیون و ۴۷هزار تن رسید که این آمار نشان می دهد کارکنان گمرکات کشور در سال گذشته به میزان ۳۳میلیون و ۹۸۸ هزار تن بیشتر از سال ۱۳۹۴ تشریفات گمرکی انواع کالاهای صادراتی و وارداتی را انجام داده اند و حجم کاری گمرکات در سال ۱۳۹۵ به میزان ۲۶/۳درصد افزایش داشته است. حجم عملیات گمرکی کشورمان در سال ۱۳۹۴ در مجموع  ۱۲۹میلیون و ۵۹هزار تن بود.

واردات و صادرات در سال ۱۳۹۵

صادرات غیر نفتی ایران در دوازده ماهه سال ۱۳۹۵در مجموع به ۴۳میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار رسید که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۴به میزان ۳/۵۴ درصد رشد داشته است.

همچنین واردات ایران در سال ۱۳۹۵ به ۴۳میلیارد و۶۸۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال۱۳۹۴ به میزان ۵/۱۶ درصد رشد نشان می دهد.

در سال گذشته وزن کالاهای وارداتی ایران در مجموع به ۳۳میلیون و ۳۹۹هزارتن رسید در حالیکه در این مدت ۱۲۹میلیون و ۶۴۸هزارتن انواع کالا صادر شد.

اقلام عمده صادراتی

سال گذشته بخش پتروشیمی در صادرات کارنامه خوبی داشت و در مجموع ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران با ۹درصد افزایش به ۱۴ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار رسید. ارزش صادرات محصولات پتروشیمی کشورمان در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۳ میلیارد و ۱۳۴میلیون دلار بود. ارزش صادرات میعانات گازی هم در سال گذشته بهبود یافت و در واقع با ثبت بهترین  عملکرد در سال گذشته ارزش صادرات این کالا با ۵۶ درصد افزایش به ۷میلیارد و ۳۲۰میلیون دلار رسید اما در خصوص صادرات سایر کالاها در مجموع شاهد کاهش ۱۰ درصدی در صادرات بودیم.

اقلام عمده صادراتی کشورمان در سال ۱۳۹۵نیز به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۷میلیارد و ۳۲۰میلیون دلار، روغن های سبک و فراورده ها به جز بنزین به ارزش ۲میلیارد و ۴۷۹میلیون دلار، گازهای طبیعی مایع شده به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۲۲میلیون دلار و گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار بود. با این حال متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشورمان در سال ۱۳۹۵ به ۳۳۹دلار رسید و ۲۵درصد در مقایسه با سال ۱۳۹۴ کاهش یافت که این رقم نشان دهنده تمایل بیشتر صادرکنندگان ایرانی به خام فروشی است.

اقلام عمده وارداتی

اقلام عمده وارداتی در سال ۱۳۹۵ شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۹۰۹ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۸۹۳ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری به ارزش ۷۸۲ میلیون دلار و برنج به ارزش ۶۹۰ میلیون دلار بود. با این حال متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی در سال ۱۳۹۵به ۱۳۰۸ دلار رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۰/۶۶درصد افزایش داشت و این موضوع نشان می دهد تمایل تجار ایرانی به واردات کالاهایی با حجم کمتر و ارزش بیشتر در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است.

عمده ترین خریداران کالاهای ایرانی

عمده ترین خریداران کالاهای ایرانی در سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل چین به ارزش ۸ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۷ میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیارد و ۱۱۱میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار و جمهوری کره با ۲ میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار بود. در سال ۱۳۹۵ صادرات غیر نفتی ایران به چین ۹ درصد امارات متحده عربی ۳ درصد عراق ۲درصد ترکیه ۳.۵درصد وجمهوری کره ۲۳۰ درصد افزایش داشته است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل چین با ۱۰ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۶ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار، جمهوری کره با ۳میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار و آلمان با ۲ میلیارد و۵۳۷ میلیون دلار بود. در سال ۱۳۹۵ واردات ایران از چین ۲.۶ درصد افزایش، امارات متحده عربی ۱۷.۵ کاهش، جمهوری کره ۶ درصد کاهش، ترکیه ۸.۳ درصد کاهش و از آلمان ۲۹.۲ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید