Performancing Metrics

معلولان در نوبت افزایش مبلغ یارانه | اتاق خبر
کد خبر: 392292
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1396 - 11:49
کمک یارانه‌ای اقشار خاص واریز شد؟
آن دسته از معلولان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که رقم واریزی همراه با یارانه ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومانی را در فروردین ماه امسال دریافت نکرده‌اند، باید در انتظار واریز طی ماه‌های آینده و پس از تامین اعتبار مورد نیاز باشند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در حالی که از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ تاکنون اقدامی از سوی دولتها نسبت به افزایش مبلغ یارانه‌ها صورت نگرفته است، قانون بودجه سال ۱۳۹۶ در جریان بررسی تبصره هدفمندی یارانه‌ها، ماده‌ای را در بخش مصارف آن گنجاند که به موجب آن مجموع مبلغ پرداختی به برخی خانوارها افزایش پیدا می‌کرد.

ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز در هفته‌ اخیر با صدور اطلاعیه‌ای از  واریز مبلغی به همراه یارانه نقدی برای بیش از ۱۰ میلیون عضو تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و واریز آن از فروردین ماه سال ۱۳۹۶ خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه، به منظور ارتقای سطح معیشتی و حداقل دریافتی مددجویان تحت حمایت سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، مستمری مددجویان مذکور به صورت علی الحساب افزایش یافته و علاوه بر یارانه پرداختی از فروردین ماه امسال به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت است.

با گذشت چند ساعت از واریز اولین یارانه سال ۱۳۹۶ اخباری مبنی بر عدم واریز مبلغ اعلامی به حساب برخی مددجویان شنیده شد و تعدادی از معلولان و کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند، اعلام کردند که طبق روال ماه‌های گذشته همچنان مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را دریافت کرده‌اند و مبلغ مازاد در حسابهای آنها منظور نشده است.

یارانه همه افراد نیازمند و تحت پوشش سازمان بهزیستی ۲۶ فروردین ماه امسال افزایش یافته و به حساب آنها واریز شده است اما در این مرحله یارانه برخی افراد مثل معلولان هنوز پرداخت نشده و این عده اصطلاحا پشت نوبت هستند؛ یعنی تا زمانی که منابع مالی برایشان پیش‌بینی شود، باید در نوبت بمانند که به احتمال زیاد ظرف ماه‌های آینده افزایش مبلغ شامل حال آنها نیز خواهد شد.

در همین راستا احمدی میدری ـ معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - از شناسایی ۱۰۰ هزار نفر از کسانی که همزمان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بودند خبر داده و گفته است: طبق بررسی‌های انجام شده این عده از هر دو نهاد مستمری دریافت می کردند که شناسایی و همپوشانی اطلاعاتی آنها حل شد تا تنها از یک نهاد حمایتی مستمری بگیرند.

به گفته وی در این فرآیند اطلاعات افراد واجد شرایط از سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت شده و از آنجایی که این احتمال وجود داشت بعضی افراد از دو نهاد استفاده کنند، برای حل این مشکل و سایر مشکلات این حوزه تصمیم بر این شد که واریز مبلغ به صورت متمرکز از طریق سازمان هدفمندی صورت گیرد که در مقاطع بعدی نیز این پرداخت با همین ساز و کار انجام خواهد شد. ناگفته نماند که مطابق ماده (۷۹)قانون برنامه ششم واریز یارانه‌ها باید به سازمانهای بهزیستی و کمیته امداد واگذار شود.

مددجویان بهزیستی و کمیته امداد فروردین ماه امسال علاوه بر مستمری ثابت و یارانه‌ها، یک دریافتی دیگر هم داشتند که به نوعی جبران خلأ بین مستمری و یارانه است.

بنابر اعلام معاونت رفاه وزارت کار، مبلغ این افزایش مستمری از طریق سازمان هدفمندی به حساب افراد تحت پوشش واریز شده اما به معنای افزایش میزان یارانه افراد نیست.

در بخش مصارف تبصره (۱۴) قانون بودجه مطابق ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه، موضوع افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی متناسب با سطح محرومیت، بر مبنای متوسط ۲۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس در قانون بودجه از ۴۸ هزار میلیارد تومانی که برای مصارف هفمندی پیش بینی شده رقمی معادل ۴۰۰۰ میلیارد تومان به این منظور درنظر گرفته شده است.

در حال حاضر افزایش یارانه‌ها برای اکثر مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از فروردین ماه اعمال شده و تنها اختلاف نظر کمیته امداد امام خمینی (ره) با سازمان هدفمندی یارانه‌ها بر سر تعریف سرپرست خانوار به لحاظ وجود برخی مسایل و مشکلات اجتماعی نظیر اعتیاد است.

پیشتر قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزایش مبلغ یارانه نیازمندان را شدنی و امکانپذیر دانسته واعلام کرده بود با توجه به روند شناسایی و شناختی که وزارت کار  نسبت به نیازمندان و اقشار کم درآمد به دست آورده، این کار امکانپذیر است.

انتهای پیام /

نظرات
ADS
ADS
پربازدید