Performancing Metrics

ضرورت نوسازی صنایع تبدیلی کشاورزی برای جذب بازارهای صادراتی | اتاق خبر
کد خبر: 398138
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1396 - 09:43
عضو هیأت رئیسه اتاق ایران در شورای گفت‌وگوی استان اردبیل تاکید کرد
حسین پیرموذن،‌عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل از ظرفیت بالای صنایع تبدیلی برای صادرات سخن گفت.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، چهل و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل با حضور استاندار در محل اتاق اردبیل برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با تأکید بر لزوم نوسازی صنایع تبدیلی در بخش محصولات کشاورزی و فرآوری گفت: باید امکانات و تکنولوژی در این زمینه مدرن شود چراکه با تولید محصولات پاستوریزه نمی‌توانیم بازارهای داخلی و خارجی را تصاحب کنیم. فعالان حوزه صنایع غذایی می‌توانند با اخذ تسهیلات بانکی سیستم پاستوریزه را به UHD تبدیل کنند تا محصول تولیدشده با ماندگاری بیشتر امکان عرضه و صادرات پیدا کند.

حسین پیرموذن اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزرا و سایر مقامات بلندپایه کشور در تهران برگزار شد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل در پیگیری مصوبات و به نتیجه رسیدن آن‌ها، توانست جایگاه دوم را کسب کند.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران به ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی و ارتقای تراز تجاری کشورمان و همچنین استان اردبیل به‌عنوان یک اقدام جدی اشاره کرد و گفت: باید با رفع مشکلات از سر راه صادرکنندگان به توسعه صادرات غیرنفتی توجه بیشتری داشته باشیم.

پیرموذن تصریح کرد: در سطح جهان نمایشگاه محل فروش محصول و کسب درآمد نیست بلکه نمایشگاه محل عرضه محصولات و توانمندی‌های منطقه‌ای و استانی است. با همت و همکاری استاندار اردبیل ما آمادگی داریم به‌عنوان بخش خصوصی، مدیریت نمایشگاه‌ها را برعهده گرفته و در یک مکان جدید نسبت به راه‌اندازی نمایشگاه عرضه محصولات در سطح استان اقدام کنیم.

وی بابیان اینکه با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید امکان فرآوری سیب زمینی وجود داشته و ما می‌توانیم تولید سیب‌زمینی استان را به محصولات باارزش تبدیل کنیم، گفت: قیمت تمام‌شده تولید سیب‌زمینی در استان ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار بالا است. با توجه به مساعد بودن شرایط خاک، کیفیت تولید سیب‌زمینی اردبیل نسبت به سایر استان‌ها دارای کیفیت پایین‌تری است. امیدواریم با استفاده از تجارب سایر کشورها و استان های پیشرو و راهکارهای جهاد کشاورزی در توسعه کشت مکانیزه این محصول و جلوگیری از آفات آن اقدام جدی انجام شو د وبا کاهش قیمت تمام شده رقابت خوبی انجام دهیم.

رئیس اتاق اردبیل به وضعیت شهرک‌های صنعتی و گلایه‌های مطرح شده از سوی صاحبان واحدهای تولیدی در شهرک‌ها اشاره کرد و گفت: ما در شهرک صنعتی اردبیل آب شرب بهداشتی نداریم. همچنین شاهد قطع مکرر برق هستیم به‌طوری که برق واحدهای تولیدی و صنعتی را بدون اخطارهای اولیه و ثانویه قطع می‌کنند که این امر ضرر بسیاری را متوجه واحدهای تولیدی ما کرده است. بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی شرکت توزیع برق هیچ مجوزی برای قطع برق واحدهای تولیدی ندارد مگر اینکه با هماهنگی مسئولان و اطلاع به ستاد تسهیل انجام شود. امیدواریم برخی اشکالات موجود برطرف شود.

کاهش 26 درصدی صادرات استان اردبیل

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل در این نشست با اشاره به مشکلات تجارت خارجی استان گفت: هرچند دستگاه‌های مختلف در حوزه صادرات دخیل هستند اما همچنان وضعیت صادرات ما خوشایند نیست. به‌طوری که در سال گذشته به نسبت سال مقبل آن ما با 26 درصد کاهش ارزش صادرات روبه‌رو هستیم.

حسین وثوقی ایرانی  به افزایش صادرات چمدانی تا 302 درصد در استان اشاره کرد و گفت: این جای تأمل دارد که تجار ما به‌جای صادرات عمده به فکر صادرات چمدانی هستند.

وثوقی ایرانی گفت: در کنار صادرات، واردات ما نیز در سال‌های اخیر با افت عجیبی روبه‌رو بوده است. عمده واردات ما از مبادی ترکیه و آلمان بوده که در نقطه مقابل بیشترین صادرات ما به جمهوری آذربایجان و عراق انجام شده است.

وی افزود: ارزش‌گذاری پایین نرخ محصولات صادراتی،‌ افزایش روزافزون قیمت تمام‌شده کالاهای ایرانی، ورود دلالان به عرصه خرید محصولات صادراتی، بالا بودن قیمت تمام‌شده، افزایش قیمت هزینه حمل‌ونقل، تثبیت نرخ ارز علی رغم تورم انباشت شده در سال‌های اخیر،  پرداخت نشدن مشوق‌های صادراتی ، ضعف برند سازی در کالاهای ایرانی به‌ویژه در حوزه صادرات و عدم حضور در پیمان‌های منطقه‌ای از دلایل کاهش حجم صادرات کشوراست.

وثوقی ایرانی به دلایل استانی نیز اشاره کرد و گفت: تک بازاری و تک‌محصولی صادرات ما به تجارت استان اردبیل ضربه وارد کرده است. به‌طوری که 70 درصد تجار ما با کشور آذربایجان کار می‌کنند درحالی‌که اقتصاد آذربایجان ضعیف بوده و ما با افت ارزش پول آذربایجان روبه‌رو هستیم.

دبیر کل اتاق اردبیل بیان کرد: ما در استان اردبیل با عدم سرمایه‌گذاری خارجی روبه‌رو هستیم. در سال‌های اخیر حتی یک دلار نیز سرمایه‌گذاری خارجی در استان انجام‌نشده است. لذا انتظار می‌رود با تنوع‌ بخشی به محصولات صادراتی و کسب بازارهای جدید بتوانیم به افزایش ثروت استان کمک شایانی بکنیم.

فرهنگ صادرات در استان اردبیل ضعیف است

استاندار اردبیل در این نشست گفت: ما کسب رتبه دوم کشوری را در برگزاری جلسات و پیگیری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نتیجه درست بودن تصمیمات این جلسات و روند شورا می‌دانیم که امیدواریم با تداوم این حرکت زمینه خوبی برای توسعه و توانمندی اقتصادی در استان فراهم شود.

مجید خدابخش بابیان اینکه به‌هیچ‌وجه کاهش صادرات اتفاق نیفتاده بلکه ارزش واقعی پول در وضعیت فعلی با گذشته مقایسه می‌شود، گفت: ما معتقدیم در استان اردبیل باید فرهنگ صادرات تقویت و توسعه پیدا کند چراکه به تجار و صادرکنندگانی نیازی داریم که از مناطق کشور محصولات مختلفی را به گمرک اردبیل آورده و نسبت به صادرات آن اقدام کنند. در کنار این امر باید با تکنولوژی‌های مدرن و روز دنیا صادراتمان را انجام دهیم.

خدابخش افزود: ورود 700 گردشگر اروپایی به اردبیل در چهارماهه اخیر نشان می‌دهد که راه مناسبی بازشده تا با حضور گردشگران رونق همه‌جانبه استان اتفاق بیفتد.

رئیس شورای اداری استان اردبیل با یادآوری اینکه به‌جای کارهای اداری باید جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به سمت کارهای اقتصادی، تجاری سوق دهیم، افزود: ما نخبگان بی‌نظیری در استان داریم که می‌توانند ظرفیت اشتغال در زمینه‌های مختلف به‌ویژه صادرات را فراهم کنند. همچنین باید به توسعه ورزش‌های زمستانی و حمایت از برگزاری مسابقات و رویدادهای بین‌المللی  در اردبیل توجه ویژه ای شود.

خدابخش به تقویت و توسعه روابط ایران با کشور آذربایجان اشاره کرد و گفت: در کنار بازار آذربایجان باید تحریم کشور روسیه را غنیمت بشماریم و در ورود به این بازار و صادرات محصولاتمان با رعایت استانداردها اهتمام جدی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه باید تولیدات ما صادرات محور و هدف‌گذاری ما در این حوزه دقیق باشد، گفت: ما از محل تسهیلات کمک‌های فنی و اعتباری آماده هستیم تا برای اصلاح فرایند تولید در کارخانه‌های استان تسهیلاتی با نرخ پایین ارائه کنیم و در این زمینه به  تولیدکنندگان کمک کنیم.

استاندار اردبیل از واگذاری مدیریت نمایشگاه اردبیل به اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: محل نمایشگاه تغییر پیداکرده و یک نمایشگاهی جدید در مکانی مناسب احداث خواهد شد. باید در این زمینه مدیریت و مسئولیت کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

خدابخش همچنین ضرورت همکاری دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق و گاز در ارائه خدمات به واحدهای تولیدی و صنعتی را یادآور شد و گفت: این ادارات حق ندارند بدون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به قطع انشعاب واحدهای تولیدی واداری اقدام کنند. همچنین هزینه آب، برق و گاز واحدهای تولیدی باید به شرکت‌های مرتبط پرداخت شود و با مهلت دادن به واحدهای تولیدی نسبت به تسویه‌حساب آن‌ها اقدام جدی صورت گیرد.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید