Performancing Metrics

احداث کل خط آهن رشت-آستارا از روی پل | اتاق خبر
کد خبر: 414706
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1397 - 15:39
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: سه محور پیشنهادی برای ساخت خط آهن رشت-آستارا شامل نوار ساحلی، ۵۰۰ متری عمق دریای خزر و پل در دست مطالعه داریم که آخری محتمل‌تر است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، مازیار یزدانی درباره پروژه خط آهن رشت ـ آستارا گفت: این پروژه زیرساختی ریلی، قسمت میانی پروژه احداث خط آهن «قزوین ـ رشت ـ آستارا(ایران) ـ آستارا(آذربایجان)» است که شرکت راه آهن، قطعه قزوین ـ رشت را در مراحل پایانی بهره برداری دارد و امیدواریم در دو سه ماه آینده، به بهره برداری کامل برسد.

وی با بیان اینکه پروژه آستارا ـ آستارا هم عملیاتی شده و ما شاهد جابه جایی بار در این قسمت هستیم، افزود: قطعه میانی این پروژه حد فاصل رشت ـ آستارا به عنوان خاص‌ترین مسیر جغرافیایی شناخته می شود و ما در تاریخ راه آهن ایران، پروژه مشابه این مسیر و با این مختصات جغرافیایی و شرایط آب و هوایی نداشته ایم.

معاون امور فنی و زیربنایی راه آهن تأکید کرد: احداث پروژه رشت ـ آستارا حدود دو ماه است به شرکت راه آهن منتقل شده و در این دو ماه، راه آهن اقدامات مطالعاتی پروژه را انجام داده است.

وی درباره محورهای مطالعاتی این پروژه گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا امکان آن وجود دارد که کل محور ریلی رشت ـ آستارا را از روی پل عبور دهیم که تا به حال چنین اتفاقی در ایران سابقه نداشته و یا اینکه کل مسیر را در خط ساحلی دریای خزر احداث کنیم که این روش نیز به صدور اجازه دستگاه های ذی ربط منوط است، حتی پیشنهاد دادیم در داخل آب و با فاصله ۵۰۰ متری از ساحل آن را بسازیم.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال بررسی پیشنهاداتی هستیم که ببینیم کدام طرح هم از نظر هزینه و هم از نظر مدت زمان ساخت و همچنین از نظر وارد آمدن کمترین میزان آلودگی به محیط زیست، به صرفه تر است؛ چراکه این مسیر، از نظر شرایط زیست بوم بسیار متنوع و شامل دریا، مرداب و جنگل است و مردم آن منطقه از حوزه فعالیت کشاورزی رزق و روزی دارند.

یزدانی معتقد است که اگر بخواهیم شبیه سایر محورهای ریلی اقدام به تملک اراضی و ریل گذاری کنیم، یک سد خاکی میان زمین‌های کشاورزی مردم ایجاد می‌شود که مطمئنا مردم منطقه، دچار مشکلات متعددی خواهند شد و ما نمی‌خواهیم چنین اتفاقی رخ دهد.

وی با بیان اینکه شرکت راه آهن بیشتر به دنبال ساخت مسیر از طریق پل است تا بتواند کل محور ریلی را از روی پل عبور دهد، تصریح کرد: هزینه اجرای پروژه از طریق پل بسیار بالا است و به دنبال تأمین منابع مالی این پروژه هستیم.

یزدانی ادامه داد: بخشی از هزینه های پروژه، از طریق کشور آذربایجان تأمین شده و مابقی هزینه‌ها را هم یا از محل منابع داخلی یا از طریق فاینانس، تأمین خواهیم کرد.

معاون مدیرعامل راه آهن تأکید کرد: این پروژه هیچگونه موازی‌کاری با پروژه قزوین ـ رشت ـ انزلی که شرکت ساخت احداث می کند، ندارد و قرار نیست پروژه ریلی شرکت راه آهن به بندر آستارا متصل شود؛ بلکه کل مسیر به صورت زمینی ساخته می شود؛ ضمن اینکه توان فنی اجرای پروژه از سوی شرکت های ایرانی به صورت کامل وجود دارد.

به گفته یزدانی، اگر قرار بود از انزلی به سمت آستارا ادامه مسیر می دادیم، مجبور بودیم از مرداب انزلی عبور کنیم که قطعا مخاطرات زیست محیطی برای این مرداب منحصر به فرد در پی داشت. با توجه به اینکه شرکت راه آهن حفاظت از محیط زیست را جزء وظایف خود می داند، به همین دلیل ساخت ادامه مسیر از انزلی به آستارا که ناگزیر از مرداب انزلی رد می شود را، از گزینه های خود خارج کرد. به همین دلیل ساخت محور جدیدی از رشت به آستارا را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: قرار است محور ریلی رشت ـ آستارا، از بخشی از محور رشت ـ انزلی واقع در سه راهی فومن جدا شود که در نتیجه تنها ۱۰ کیلومتر از خط آهن رشت ـ آستارا با خط آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی در یک امتداد قرار می گیرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید