Performancing Metrics

واقعی شدن نرخ ارز صادرات برخی تولیدات معدنی را به‌صرفه کرد | اتاق خبر
کد خبر: 418052
تاریخ انتشار: 6 آبان 1397 - 19:55
رییس خانه معدن با بیان اینکه منابع صندوق معادن باید به بخش معدن برگردد، گفت: ٨٠٠ میلیارد تومان موجودی صندوق بوده که باید به بخش معدن برگردد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدرضا بهرامن در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران افزود: وقتی محیط کسب و کار پیشرو نیست و فضای مناسبی را پیش روی صادرات قرار نمی‌دهد، قطعا برای بخش خصوصی فضا بازدارنده می شود و اگرچه نمی توان نام تحریم داخلی را بر آن نهاد، اما سیاست های اشتباه همه بخش های اقتصادی را دچار مشکل می‌کند.

رییس خانه معدن افزود: بخشنامه های متعدد ارزی در شش ماه گذشته و تغییرات شدید نرخ ارز، مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرد و نتوانستیم در بخش معدن و صنایع معدنی، ماشین آلات مورد نیاز خود را وارد کنیم.

وی تصریح کرد: البته دولت دغدغه خروج ارز را داشت و به همین خاطر محدودیت هایی را اعمال کرد؛ اما از سوی دیگر افزایش نرخ ارز منجر به رونق صادرات سیمان و فولاد و برخی دیگر از محصولات معدنی شد.

به گفته بهرامن، به هر حال در یک بازه زمانی شش ماهه کسب و کار در ایران دچار مشکل شد ولی امروز بخش عمده ای از مسائل حل شده است. به این معنا که ٤٥ روز است که اوضاع ارزی بهتر شده و نرخ ارز به رقم واقعی خود نزدیک می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون نرخ ارز در حال شکل گیری است و اگر به ده هزار تومان برسد، نگرانی بابت خروج ارز از کشور و تولید نداریم.  اما باید حفظ کیفیت را هم در دستور کار قرار دهیم. اکنون شاهد رشد صادرات هستیم. چراکه اگر مس و فولاد را کنار بگذاریم، محصولاتی مثل گچ و سیمان روی دست ما باقی مانده بود.

بهرامن گفت: تولید این محصولات تا پیش از افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی نداشت در حالیکه نرخ ارز فرمایشی کنترل می شد؛ اما اکنون که نرخ منطقی شده است وضعیت بهتر است و صادرات رونق گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر قرار گرفتن در فصل بودجه ریزی  خاطرنشان کرد: احکام دائمی برنامه های توسعه ای، صندوق معادن را طراحی کرده است که تاکنون ٨٠٠میلیارد تومان واریزی و منابع داشته است که باید در زیرساختها هزینه شده و صرف خرید ماشین الات معدنی شود.

بهرامن همچنین به برگزاری نمایشگاه چهار روزه بین المللی ایران کانمین ۲۰۱۸ از روز جمعه یازدهم آبان ماه جاری با حضور شرکت های خارجی از ۳۵ کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر می شوداشاره کرد و گفت: هرچند حضور شرکت های خارجی متاثر از بحث تحریم های آمریکا نسبت به سال های گذشته اندکی کمرنگ شده، اما بیشتر شرکت های خارجی که برای حضور اعلام آمادگی کرده اند، از بنگاه های کوچک و متوسط (SME) خواهند بود.

وی با بیان اینکه یک شرکت آلمانی که هدایت کننده بسیاری بنگاه های کوچک و متوسط اروپایی است، خواستار مشارکت با ایرانی ها بویژه در مباحث آموزشی، انتقال فناوری و انتقال دانشجو شده است و در این نمایشگاه حضور پر رنگ خواهد داشت، گفت: انعقاد تفاهم نامه ای بین یک شرکت معدنی استرالیایی با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (وابسته به ایمیدرو) صورت می گیرد که بیشتر در مباحث زیست محیطی معادن و همچنین فلزات سنگین مایل به همکاری با ایران است.

رییس خانه معدن ایران گفت: همزمان با این دوره از نمایشگاه، هفتمین همایش مهندسی معدن و پنجمین همایش بین المللی معدن و صنایع معدنی نیز در محل نمایشگاه برگزار خواهد شد که مباحثی نظیر استارتاپ ها، اکتشاف، سرمایه گذاری و محیط زیست در آنها مورد توجه ویژه قرار خواهد داشت؛ در این میان ۱۵ استان معدنی کشور نیز به صورت فعال در نمایشگاه امسال حضور و مشارکت خواهند داشت.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: می توان با جذب نقدینگی سرمایه های داخلی که اکنون با رشد نرخ ارز به حدود ۱۶۰۰ میلیارد دلار رسیده است، کسری سرمایه گذاری خارجی را در بخش معدن رفع کرد.

وی افزود: بنگاه های کوچک و متوسط نقش مهمی در اقتصاد کشورها بازی می کنند، به طوری که طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ از هر پنج شغل ایجاد شده، چهار شغل مربوطه به این بنگاه ها بوده است.

به گفته وی، بیش از ۹۹ درصد شرکت ها در اتحادیه اروپا نیز از بنگاه های کوچک و متوسط هستند، اما فرقی که با بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی دارند، این است که به صورت خوشه ای عمل می کنند؛ بطور مثال مرسدس بنز یک بنگاه متوسط در اتحادیه اروپاست که از هزاران بنگاه کوچک خدمات می گیرد؛ در ایران افزون بر ۹۸ درصد معادن را معادن کوچک و متوسط تشکیل می دهند که می توان از ظرفیت بنگاههای کوچک و متوسط در این بخش بهره برد.

شکوری اظهار داشت: بطور مثال ایجاد یک واحد فولادسازی بزرگ به چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد تا به مرحله اشتغالزایی و تولید برسد، اما واحدهای کوچک در کمتر از یک سال به بهره برداری می رسند؛زودبازده بودن، نیاز نداشتن به فناوری بالا و استفاده از نیروهای بومی با آموزش مختصر، در کنار هزینه های عملیاتی پایین از جمله ویژگی های معادن کوچک است.

وی تاکید کرد: یکی از راهکارهایی که باید در شرایط کنونی تحریم ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد، توسعه ارتباطات با شرکت های کوچک و متوسط خارجی است؛ نگاه های کوچک و متوسط در ایران ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید را در اختیار دارند و یکی از مواردی هستند که می توان در جذب سرمایه های سرگردان روی آنها حساب کرد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: مجموع سرمایه گذاری های انجام شده تا امروز در بخش معدن و صنایع معدنی کشور تنها ۵۰ میلیارد دلار است و باید مردم را مجاب کنیم تا سرمایه های خود را در این بخش بیاورند؛ بر این اساسباید فعالیت ها در بخش معدن را جذاب تر و سودآورتر کنیم و وقتی مردم ببینند سرمایه گذاری آنها در مدت یک تا یک سال نیم به بازدهی می رسد و برخلاف سرمایه گذاری در سکه و ارز اشتغال زا نیز هست، اقبال نشان خواهند داد.

شکوری گفت: دور جدید از تحریم ها به شدت تحریم های گذشته نیست، زیرا آن زمان همه جهان در مقابل ایران قرار گرفته بود، اما امروز بسیاری کشورها در مقابل ایران نیستند بلکه به دنبال رفع مشکل هستند؛ بر این اساس امروز می توانیم به جای دلار به راحتی با یورو به نقل و انتقال پول بپردازیم و تصویب شدن لوایح مرتبط با عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجلس، هرچند به معنای حل شدن همه مشکلات نیست، اما به جهان ثابت کرد که حساب و کتاب هایمان شفاف است و گامی رو به جلو بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید