Performancing Metrics

نرخ بیکاری غیرمنتظره آمریکا بورس های جهانی را به پرواز درآورد! | اتاق خبر
کد خبر: 443586
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1399 - 16:06
همه شاخص‌های مهم بورسی جهانی در معاملات آخر هفته سبزپوش شدند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، برخلاف آنچه پیشتر انتظار می رفت نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه می کاهشی شد و رقم ۱۳.۳ درصد را ثبت کرد. این اتفاق در  شرایطی رخ داد که بسیاری از اقتصادانان و نهادهای اقتصادی پیش بینی کرده بودند نرخ بیکاری به ۲۰ درصد و بالاتر برسد.  

اگرچه این نرخ بیکاری هنوز یکی از بالاترین نرخ های بیکاری ثبت شده در طول تاریخ معاصر امریکا است اما معامله گران به بازگشت تدریجی فعالیت‌های اقتصادی به سطوح پیش از همه گیری کرونا امیدوار شده اند. خبر مثبت دیگر از آمریکا مربوط به کاهش اعتراضات خیابانی بود که در واکنش به تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان آغاز شده است.

با این حال در دیگراقتصاد بزرگ آمریکایی یعنی کانادا وضعیت بازار کار کماکان بدتر شده است به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار کانادا، نرخ بیکاری این کشور در ماه می با ۰.۷ درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل به ۱۳.۷درصد رسید که این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری از ژانویه سال ۱۹۶۶ تاکنون محسوب می شود.

از سوی دیگر، تنش‌های بین آمریکا و چین بر سر مساله هنگ کنگ پس از برخورد نیروهای امنیتی هنگ کنگی با معترضین این کشور شدت یافته است. آمریکا در تازه‌ترین اقدام خصمانه خود علیه چین اعلام کرد که در هر هفته تنها اجازه ورود دو هواپیمای مسافری چینی به خاک این کشور را خواهد داد. پیشتر دونالد ترامپ تهدید کرده بود جلوی ورود هواپیماهای مسافری چینی را خواهد گرفت.

چین و آمریکا بیشترین روابط تجاری جهان را با یکدیگر دارند و سال گذشته پس از یک جنگ تجاری و تعرفه‌ای طولانی بر سر مقدمات توافق بزرگتر که به فاز نخست مشهور است، به توافق رسیدند. جنگ تجاری این کشور یکی از دلایل اصلی ریزش بازارها و کاهش رشد اقتصادی جهان در سال گذشته بود و فعالان بازار نگران‌اند تشدید اختلافات بین دو اقتصاد نخست جهان به ویژه در عصر پساکرونا فشار بر روی تجارت جهانی و احیای اقتصادی را تشدید کند.

مازن عیسی کارشناس بازار  در موسسه"تی دی سکیوریتیز" گفت: اکنون بسیاری از معامله گران ریسک کرونا بر بازارهای مالی را کمتر از ماه قبل ارزیابی می کنند اما با ریسک های جدید ایجاد شده، بازارها هنوز نتوانسته اند دست به یک صعود همه جانبه بزنند.  

 هم چنین با وجود کاهش سرعت شیوع کرونا در جهان، این بیماری کماکان در حال گرفتن جان انسان‌ها در نقاط مختلف است و ضرورت رعایت نکات بهداشتی باعث شده است تا بسیاری از واحدهای اقتصادی در سراسر جهان کماکان با حداکثر ظرفیت خود مشغول به فعالیت نباشند.  

تاکنون بیش از شش میلیون و ۸۵۰ هزار و ۶۱۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۹۸ هزار و ۲۴۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۱۱ هزار و ۳۹۰ نفر، انگلیس با ۴۰ هزار و ۲۶۱ نفر، برزیل با ۳۵ هزار و ۴۷ نفر،  ایتالیا با ۳۳ هزار و ۷۷۴ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۱۱۱ نفر بوده است.  

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۱۱۰.۹۸ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۴ درصد افزایش تا سطح ۳۱۹۳.۹۳ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با جهش ۰.۶۹ درصدی در سطح ۹۸۱۴.۰۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

پس از توافق فرانسه و آلمان بر سر اجرایی شدن بسته محرک مقابله با کرونا در سطح اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد در مجموع ۱.۳ تریلیون یورو اوراق تا پایان سال ۲۰۲۱ خریداری خواهد کرد. در حال حاضر رشد اقتصادی هر چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا (آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) منفی شده است و کارشناسان نسبت به در پیش بودن سخت‌ترین سال اقتصادی دو دهه اخیر در این اتحادیه هشدار داده اند.

از سوی دیگر مساله برگزیت کماکان کانون توجه معامله گران اروپایی است، هر چند که اختلافات بین طرفین به حدی بالا است که کسی امیدوار به یک توافق زودهنگام نیست.

میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت در اظهاراتی مایوس کننده گفته است که نمی توان مذاکرات برگزیت را بدون هیچ دستاورد خاصی تا ابد ادامه داد. وی پیشتر نیز با اشاره به اینکه در طول هفته های اخیر اتحادیه اروپا و انگلیس هیچ دستاورد محسوسی در مذاکرات نداشته‌اند گفته بود:  این طور به نظر می آید که شاید طرف انگلیسی به این نتیجه رسیده است که نیازی به داشتن یک توافق با بروکسل وجود ندارد.  

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر دسترسی به بازارهای مالی و بانکی این اتحادیه دچار اختلافات جدیدی شده است. صنعت مالی یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد انگلیس است و این کشور حساب ویژه ای بر روی آن در دوران پسابرگزیت برای تقویت رشد اقتصادی خود باز کرده است. به گفته منابع آگاه، پیشنهاد انگلیس برای امضای پیمان ویژه روابط مالی با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه شده است.  

متیو شروود، کارشناس بازار سرمایه در موسسه پرپچوال گفت: سرمایه گذاران سوالات زیادی در خصوص آینده دارند و حتی در صورت موفقیت در شکست دادن کامل کرونا، ریسک های مهم و زیادی دیگری نیز وجود دارند که باید به آن ها پرداخته شود.  

 در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۲۵درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۴۸۴.۳۰ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود۳.۳۶ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۸۴۷.۳۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش۳.۷۱ درصدی در سطح ۵۱۹۷.۷۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۴.۰۴درصد بالا رفت و به ۷۸۷۲.۶۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۷۴ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۸۶۳.۴۷  واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۶۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۷۰.۴۱ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۴۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۰۰۱.۲۵  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۹۹۸.۷۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۵.۷۲ درصد افزایش به ۳۹.۵۵ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۵.۷۸ درصدی به ازای ۴۲.۳۰ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۱.۶۹ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۶۸۵.۰۶ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۳.۲۲ درصدی به ازای ۱۷.۴۸ دلار مبادله شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید