Performancing Metrics

چند توصیه درباره آرتروز زانو | اتاق خبر
کد خبر: 107564
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1394 - 10:18
یک متخصص طب فیزیکی انجام فعالیت‌های تکراری از جمله بالا و پایین رفتن مداوم از پله‌ها را از جمله علل ابتلای زودرس افراد به آرتروز زانو عنوان کرد....
یک متخصص طب فیزیکی انجام فعالیت‌های تکراری از جمله بالا و پایین رفتن مداوم از پله‌ها را از جمله علل ابتلای زودرس افراد به آرتروز زانو عنوان کرد.
اتاق نیوز - دکتر کامبیز خاموشیان با بیان اینکه عوامل متعددی در ابتلا به آرتروز زانو موثر است، ناهنجار‌ی‌های مادرزادی، ناهنجاری‌های ثانویه که شایع‌ترین آن کمبود ویتامین D است که منجر به نرمی استخوان و انحراف در زانو شده و نیز شکستگی‌های حواشی مفصل زانو را از جمله این عوامل عنوان کرد. خاموشیان شایع‌ترین علل ابتلا به آرتروز زانو را استفاده نامناسب از مفصل زانو و انجام کارهای تکراری با زانو مانند بالارفتن پی در پی از پله‌ها عنوان کرد. وی افزود: همچنین در ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال و کوهنوردی که زانو همواره در معرض آسیب بوده و فشار بسیاری به آن وارد می‌شود، احتمال ابتلا به آرتروز زودرس افزایش می‌یابد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در مشاغلی نیز که زانو تحت فشار زیاد قرار می‌گیرد از جمله کشاورزی که در آن کشاورزان به حالت چمباتمه در زمین‌های کشاورزی خود کار می‌کنند، احتمال آسیب زانو و ابتلا به آرتروز زودرس افزایش می‌یابد. به گفته خاموشیان بر اثر عوامل اولیه مانند علل مادرزادی، آرتروز در دهه سوم و چهارم زندگی فرد و بر اثر سایر عوامل مانند استفاده نامناسب از زانو در دهه چهارم و پنجم زندگی بروز پیدا می‌کند. وی تصریح کرد: این بیماری دارای چند مرحله بوده که در مرحله نخست آن فرد حالت درد و کوفتگی در مفصل زانو و خستگی زودرس را دارد که در این مرحله غضروف مفصل در حالت ساییدگی است و در صورت مراجعه زودهنگام فرد احتمال درمان آرتروز در این مرحله وجود دارد. خاموشیان اظهار کرد: با پیشرفت بیماری، غضروف از بین رفته و حاشیه استخوان سایید می‌شود که در این حالت پیشگیری و درمان سخت‌تر شده و تنها می‌توان با تجویز دارو بیماری را کنترل و علائم آن را تا حدی کاهش داد. این متخصص طب فیزیکی در خصوص جراحی آرتروز نیز اظهار کرد: در اکثر موارد با تجویز دارو، انجام ورزش‌های خاص و استفاده از کفش مناسب انحراف مفصل اصلاح شده و بیماری کنترل می‌شود و نیازی به جراحی نیست. وی تصریح کرد: در درمان این افراد استفاده مناسب از زانو، خودداری از چهارزانو نشستن، کوهنوردی و از پله بالارفتن و نیز افزایش ساعات پیاده‌روی با کفش مناسب بر روی سطح صاف توصیه می‌شود. خاموشیان پیاده‌روی را در پیشگیری و درمان آرتروز بسیار موثر دانست و اظهار کرد: این کار موجب تقویت عضلات نگهدارنده زانو شده و در پیشگیری و کنترل آرتروز بسیار موثر است. این متخصص طب فیزیکی اظهار کرد: همچنین استفاده از مبل و صندلی و نیز استفاده از توالت فرنگی برای این بیماران جهت درمان آرتروز توصیه می‎‌شود. وی با بیان اینکه در مراحل پیشرفته بیماری آرتروز احتمال از بین رفتن مفصل زانو و زمین‌گیر شدن بیماران وجود دارد، گفت: در اینگونه موارد به عنوان درمان نهایی با استفاده از عمل جراحی مفصل تعویض می‌شود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید