Performancing Metrics

مشکلات نظام کمونیستی | اتاق خبر
کد خبر: 308190
تاریخ انتشار: 21 دی 1394 - 16:38
اتاق خبر بررسی می کند (بخش دوم)
کمونیسم یک ایدئولوژی است که می‌کوشد بر اساس مالکیّت مشترک روش‌ها و ابزارهای تولید و در غیاب مالکیت خصوصی یک سازمان اجتماعی ضد دولت‌گرایی فاقد طبقه‌های اجتماعی را ترسیم کند. کمونیسم را شاخه‌ای از مکتب سوسیالیسم می‌دانند.

اتاق خبر - کمونیسم یک ایدئولوژی است که می‌کوشد بر اساس مالکیّت مشترک روش‌ها و ابزارهای تولید و در غیاب مالکیت خصوصی یک سازمان اجتماعی ضد دولت‌گرایی فاقد طبقه‌های اجتماعی را ترسیم کند. کمونیسم را شاخه‌ای از مکتب سوسیالیسم می‌دانند.
با این حال این سیستم حکومتی و اقتصادی به مانند سیستم سرمایه داری منتقدان خود را داشته است. با هم نگاهی به بزرگترین ایرادات این سیستم می اندازیم:

کاهش انگیزه برای کارهای سخت

مشوق هایی مانند درآمد بالا برای برخی از مردم مانند پزشکان ضروری است تا برای انجام کارهای سخت انگیزه داشته باشند.
اما در نظام کمونیستی که همه افراد با هم برابر هستند داشتن انگیزه برای کارهای سخت و دشوار بسیار کم است به همین دلیل افراد به سرعت رغبت خود را برای انجام کار از دست می دهند. برای مثال کارگرانی که در خط تولید خودرو هستند در نتیجه از دست دادن انگیزه خود، دیگر توجه کافی به کیفت قطعات نشان نخواهند داد و باعث افت کیفی محصول نهایی خواهند شد.

مخالفت مسلحانه با امپریالیسم

هیچ چیز بدتر از وجود یک دولت امپریالیسم این نظام را خشمگین نمی کند. بر اساس مرام نامه کمونیست تمامی دولت ها باید با نظام کمونیستی جایگزین شوند. این اتفاق در روسیه، چین و کوبا اتفاق افتاده است.
اما این اتفاق تنها داخلی نیست. برای مثال آمریکا ترسی از تهاجم نظامی کشوری مانند کوبا را ندارد اما چین همواره به عنوان یک تهدید برای این کشور است.

بی تفاوتی به محیط زیست

دولت کمونیستی برای تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی و رونق به اقتصاد ناکارامد خود هر کاری انجام می دهد. در دهه 1960 میلادی دولت شوروی دو رودخانه مهم را که به دریاچه آرال متصل می شدند به خاطر مصارف کشاورزی از مسیر خود منحرف کرد. این دریاچه در حدود 10 درصد از مساحت خود را به دلیل این کار از دست داد. چیزی که در این میان مهم است این است که برخلاف مدل حکومتی سرمایه داری، کمونیست ترجیح می دهد که به جای بیشتر کردن بهره وری صنایع خود، از طبیعت بهره برداری کند.

مشکل محاسبات اقتصادی

موفقیت نسبی سیستم بازار آزاد دلیلی برای رد نظام اقتصادی کمونیستی است. نظام کمونیستی به دلیل درک نادرست از قیمت اجناس و سیستم قیمت گذاری هیچگاه نمی تواند نظام توزیع کالای درستی را در کشورشکل دهد. شاید تنها انتقاد نسبت به نظام بازار آزاد وجود برخی انحصارات است که باعث افزایش قیمت کالا ها و خدمات می شود. با این حال بازار آزاد کیفیت و توازن قیمتی کالاها را تضمین می کند در حالی که در نظام کمونیستی چنین چیزی وجود ندارد.

ترجمه از: محمد حسن گودرزی

منبع: Listverse

بخش اول را اینجا بخوانید

بخش اول مشکلات و معایب سیستم سرمایه داری را این جا بخوانید

 

بخش دوم مشکلات و معایب سیستم سرمایه داری را این جا بخوانید

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید