Performancing Metrics

بهبود 90درصدی کیفیت کنترل فرکانس شبکه برق در دولت یازدهم | اتاق خبر
کد خبر: 395209
تاریخ انتشار: 2 تیر 1396 - 20:27
دولت یازدهم- سخن اعداد
معاون راهبری شبکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران از بهبود 90 درصدی کیفیت کنترل فرکانس شبکه برق در دولت یازدهم خبر داد؛ با این همه از سه هزار و 300 مگاوات کسری توان امسال گفت که با اجرای طرح های اصلاحی و مدیریت مصرف قابل رفع است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «مصطفی رجبی مشهدی» کنترل فرکانس را یکی از شاخص مهم و کلیدی برای مدیریت شبکه برق اعلام کرد.
به گفته رجبی مشهدی، فرکانس های در بازه مجاز 2/0±50 هرتز در کشور رصد می‌شود که در سال 1392 به میزان 125 دقیقه فرکانس شبکه، خارج از این بازه بود که با پایش و کنترل، در سال 1395 به حدود 12 دقیقه رسید که به معنای 90 درصد بهبود کیفیت کنترل فرکانس شبکه است.
وی کنترل فرکانس در شبکه برق ایران را در سطح منطقه بی نظیر و در حد ترازهای جهانی دانست و یادآوری کرد: نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی که در کنترل فرکانس مشارکت دارند به صورت دوره ای مورد آزمون قرار گرفتند و در سه دسته عالی، متوسط و ضعیف دسته بندی شدند.

* 2 هزار و 500 میلیارد ریال پاداش نیروگاه‌ها برای مشارکت در کنترل فرکانس
معاون راهبری شبکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران از استفاده از حداکثر توان نیروگاه‌های موفق و همچنین افزایش پاداش نیروگاه‌ها برای مشارکت در کنترل فرکانس با حمایت شرکت مدیریت شبکه و هیات تنظیم بازار مصرف برق خبر داد و گفت: پاداش نیروگاه‌ها از 90 میلیارد ریال در سال به 2 هزار و 500 میلیارد ریال افزایش می‌یابد.
رجبی مشهدی کاهش زمان خروج ولتاژ شبکه از محدوده مجاز را یکی دیگر از شاخص های مدیریت شبکه برق عنوان کرد و از بهبود 50 درصدی این شاخص در سال 1395 نسبت به سال 1392 خبر داد.
به گفته وی، در سال 92 ولتاژ حدود 66/0 درصد خارج از محدوده مجاز بود که این میزان پارسال به حدود 32/0 درصد رسید.
شناسایی گلوگاه‌ها و نقاط ضعف در بهره برداری، اصلاح محل نصب خازن‌ها در شبکه، بکارگیری صحیح راکتورهای نصب شده و آزمون نیروگاه‌هایی را که باید نسبت به تولید و جذب توان راکتیو اقدام کنند از اقدام ها برای کنترل ولتاژ در شبکه برشمرد.
رجبی مشهدی اعلام کرد پارسال بیش از 52 هزار مگاوات برق در نیروگاه‌های اتمی، برق آبی و حرارتی تولید شد. همچنین در چهار سال گذشته نسبت به چهار سال پیش از آن بخش صادرات 15 درصد افزایش را ثبت کرد.

*کاهش 20 درصدی خاموشی‌های بخش انتقال در دولت یازدهم نسبت به دولت گذشته
معاون راهبری شبکه برق کشور گفت: خاموشی بخش انتقال در دولت یازدهم نسبت چهارسال گذشته حدود 20 درصد کاهش یافت.
وی صرفه جویی حاصل از طرح تشویقی «ذخیره عملیاتی» را که پارسال اجرا شد، معادل یک نیروگاه 2000 مگاواتی ذکر کرد و گفت: پارسال حدود 68 ساعت محدودیت تامین برق در اثر افزایش بار داشتیم که به معنای 68 ساعت استفاده از یک نیروگاه 2000 مگاواتی در سال بود که جبران این میزان از راه اجرای این طرح اقتصادی تر شد.
رجبی مشهدی رشد مصرف در اوج بار در 10 سال گذشته را 6/4 درصد اعلام کرد و گفت: با رشد نرمال پنج درصدی نیاز مصرف، به توانی نزدیک به 55 هزار و 327 مگاوات برای اوج مصرف نیازمندیم و با رشد هشت درصدی این میزان به 56 هزار و 907 مگاوات می رسد.

* 3 هزار و 300 مگاوات کسری توان شبکه
معاون راهبری شبکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: باید 57 هزار و 207 مگاوات را تامین کنیم؛ در حالی که توان تولید نزدیک به 53 هزار و 842 مگاوات را داریم.
وی ادامه داد: با احتساب رشد پنج درصد، حدود 1784 مگاوات و رشد هشت درصد 3 هزار و 300 مگاوات کسری داریم. در صورت اجرای طرح‌های پیش بینی شده میزان کسری به حداقل یعنی کمتر از یک هزار مگاوات می رسد که این نیز با راهکارهای مدیریت مصرف به خوبی قابل جبران است.
رجبی مشهدی محدودیت‌های انتقال در شبکه برق را بیشتر برای تهران، خوزستان، مازندران و بخشی از سیستان پیش بینی کرد که در صورت صرفه جویی و مدیریت مصرف در این نقاط نیز با مشکلی روبرو نخواهیم بود.
به گفته وی، در بخش توسعه نیروگاه‌های حرارتی تاکنون یک هزار و 40 مگاوات ظرفیت از نیروگاه‌های حرارتی جدید به شبکه سنکرون شده (در مدار قرار گرفته) است و پیش بینی می‌شود 320 مگاوات دیگر نیز به این میزان اضافه شود. 500 مگاوات دیگر نیز به طور پراکنده تولید و 450 مگاوات از تولید نیروگاه‌های برق آبی به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه می‌شود.
به گفته وی، پارسال فقط 300 مگاوات از ظرفیت حدود 760 مگاواتی تولید پراکنده استفاده شد و برای امسال باید مشکل تامین گاز نیروگاه‌های تولید پراکنده رفع شود.
راه اندازی 2 واحد نیروگاه سیار 25 مگاواتی در مازندران و یک واحد در تهران، طراحی پره‌های کنترل کننده هوای کمپرسور برای تولید بیشتر توربین‌های گازی کشور به میزان 300 مگاوات و رایزنی با نیروگاه‌های در اختیار صنایع برای استفاده از 300 تا 400 مگاوات ظرفیت آنها در زمان های اوج مصرف امسال از دیگر اقدام ها در این زمینه بوده است.
رجبی امسال را برای صنعت برق کشور «بسیار سخت» توصیف و ابراز امیدواری کرد در صورت آمادگی نیروگاه‌ها و شبکه انتقال و راه های مدیریت مصرف محدودیت گسترده ای صورت نگیرد.
در چهار سال گذشته متوسط رشد سالیانه قدرت اسمی و عملی نیروگاه های کشور در سال 1394 نسبت به 1384 به ترتیب نزدیک به 6.1 و 5.7 درصد رشد کرد. ظرفیت نیروگاه های کشور در دولت یازدهم نیز هفت هزار و 926 مگاوات افزایش یافت.
در این مدت 54 نیروگاه جدید در 13 استان کشور ساخته شد که 35 واحد به ظرفیت پنج هزار و 750 مگاوات متعلق به نیروگاه های حرارتی است که 20 واحد آن به ظرفیت سه هزار و 260 مگاوات (معادل 57 درصد) توسط بخش خصوصی ساخته و سنکرون (وارد مدار) شد.
سهم بخش دولتی از مجموع ظرفیت تولید برق حرارتی در کشور حدود 36 درصد بود.
بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده قرار است سهم دولت پس از واگذاری ها، به 18 درصد برسد.
بر پایه گزارش ها، سهم بخش خصوصی از مجموع تولید برق حرارتی کشور نزدیک به 64 درصد است.
کل ظرفیت نصب شده کنونی نیروگاه های کشور 76 هزار و 427 مگاوات است که نسبت به سال 1394، نزدیک به 3.1 درصد رشد را نشان می دهد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید