Performancing Metrics

سرمایه‌گذاران چه‌طور می‌توانند نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 406899
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396 - 10:44
معاون توسعه مشارکت‌های بخش غیردولتی ساتبا گفت: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک غیردولتی را راس برنامه‌های خود قرار داده که مشترکان می‌توانند در این زمینه سرمایه‌ گذاری کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تقی زعفرانچی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به قیمت‌های تضمینی بلندمدت نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: در نیروگاه زیست توده نرخ پایه خرید تضمینی برق بین ۲۷۰۰ تا ۳۷۰۰ ریال در هر کیلووات ساعت برای نیروگاه‌های مزرعه بادی ۳۴۰۰ تا ۴۲۰۰ ریال در کیلووات ساعت و در نیروگاه‌های مزرعه خورشیدی ۳۲۰۰ تا ۴۹۰۰ ریال در کیلووات ساعت خریداری می‌شود.

وی با بیان این‌که سقف مزارع بادی و خورشیدی بزرگ براساس ظرفیت مجموع ۲۰۰۰ مگاوات در سال و به وسیله ساتبا تعیین می‌شود، عنوان کرد: در مولدهای مختص مشترکان برق تا سقف ظرفیت انشعاب نرخ پایه خرید تضمینی برق در نیروگاه‌های بادی با ظرفیت یک مگاوات و کمتر ۵۷۰۰ ریال در هر کیلووات ساعت و در نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ و ۲۰ کیلووات بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ ریال در کیلووات ساعت خریداری می‌شود.

معاون توسعه مشارکت‌های بخش غیردولتی با بیان این که قرارداد خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ها برای یک دوره ۲۰ ساله با نرخ‌های پایه منعقد می‌شود، گفت: به منظور جبران کاهش ارزش پولی نرخ‌های خرید تضمینی برق برای قراردادهای منعقد شده همه ساله و تا پایان دوره قرارداد براساس شاخص تغییرات نرخ ارز و قیمت خرده‌فروشی کالاها مطابق ماده ۳ تصویب‌نامه هیات وزیران تعدیل می‌شود.

به گفته زعفرانچی، نرخ قرارداد برای کلیه نیروگاه‌های مورد نظر به جز نیروگاه‌های بادی از ابتدای ۱۰ ساله دوم تا پایان دوره قرارداد بعد از تعدیل در عدد هفت درصد ضرب خواهد شد. همچنین نرخ قرارداد برای نیروگاه‌های بادی که در دوره ۱۰ ساله اول دارای ضریب تولید ۴۰ درصد و بیشتر باشد از ابتدای دوره ۱۰ ساله دوم تا پایان قرارداد بعد از تعدیل در عدد چهار درصد و برای نیروگاه‌های با ضریب تولید کمتر از ۲۰ درصد در عدد یک ضرب می‌شود.

وی با بیان این‌که دوره ۲۰ ساله قرارداد خرید تضمینی برق از تاریخ شروع قرارداد آغاز و دوره پیشبرد و احداث نیروگاه را شامل می‌شود، گفت: در صورت تاخیر در بهره‌برداری تجاری از نیروگاه به مدت حداکثر ۹ ماه پس از زمان در نظر گرفته شده سازمان بهره‌وری انرژی مجاز است قرارداد خرید تضمینی برق این نیروگاه را فسخ و پروانه احداث آن را لغو کند.

معاون توسعه مشارکت‌های بخش غیردولتی تصریح کرد: متقاضیان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پارک غیردولتی کاربرگ‌های مربوطه را که از درگاه الکترونیکی ساتبا قابل دریافت است می‌بایست به همراه نامه درخواست کتبی که در آن نوع ظرفیت و محل احداث نیروگاه مشخص شده به همراه مستندات مربوط به شرکت مانند اساسنامه، روزنامه رسمی و آگهی تغییرات سطحی شرکت همچنین مختصات ساختگاه نیروگاه را به دفتر مشارکت‌های بخش غیردولتی ساتبا ارسال کنند تا پروانه ارسال برای ظرفیت مشخص در ساختگاه معین صادر شود.

زعفرانچی ادامه داد: پس از اخذ مجوزهای محیط زیست قرارداد خرید برق بلندمدت با متقاضی مبادله خواهد شد تا متقاضی عملیات اجرایی دوره اجرای نیروگاه را آغاز کند. همچنین سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با تاسیس شرکت در ایران و یا قرارداد مشارکت با شرکت‌های ایرانی نسبت به دریافت پروانه احداث و عقد قرارداد تضمینی فروش برق اقدام کند و باید گفت که خروج اصل و سود سرمایه‌گذاری از کشور مطابق قانون حمایت و تشویق سرمایه‌ گذاری خارجی از سوی سازمان سرمایه‌ گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تضمین می‌شود.

وی با بیان این‌که در خصوص پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور مطالعات زیادی صورت گرفته و در حال تکمیل است، گفت: در ایران پتانسیل‌های زیادی برای توسعه تجدیدپذیرها وجود دارد که همین مساله باعث شده تا سرمایه‌ گذاران خارجی و داخلی متعددی برای این مساله تمایل نشان دهند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید